Op vrijdag 24 mei staan ongeveer 25 nieuwsgierige MCD’ers in de binnenstad van Amsterdam. De verwachtingen zijn hooggespannen, omdat we één van de meest aansprekende én beruchte projecten in ons land gaan bekijken: de Noord-Zuidlijn.
Allereerst worden we ontvangen door de projectleiders van de ondergrondse diepe stations Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan. Zij geven een uitleg over onder andere de techniek van het boren, de fasering en de gekozen route door de stad. Daarna gaan we getogen in bouwhesjes, laarzen en bouwhelmen naar buiten. Boven de grond zijn de werkzaamheden al indrukwekkend. Grote kranen en hightech constructies bepalen het beeld in de toch al druk gebruikte openbare ruimte van het centrum van Amsterdam. Eenmaal onder de grond vallen de meesten onder ons toch even stil: Wat een enorme operatie is hier gaande! We dalen 25-30 meter diep de enorme stations in en kunnen beneden een stukje de tunnel inlopen.
Na het bezoek onder de grond vertrekken we naar het informatiecentrum van de Noord-Zuidlijn, naast het Centraal Station. Hier vertellen Zef Hemel (directeur Dro en hoogleraar Urban and Regional Planning, Wibautleerstoel, UvA) en Gerard Scheffrahn (contractmanager Diepe Stations Noord-Zuidlijn) ons over de bredere context van het project. Zef Hemel focust op de betekenis van de Noord-Zuidlijn voor de stad Amsterdam en Nederland. Het is een interessant verhaal waarin hij ons met een helicopterview meeneemt naar de afwegingen die worden gemaakt met betrekking tot toerisme, de leefbaarheid in de stad, economische vitaliteit en duurzaamheid. Gerard vertelt over het proces zoals het tot nu toe is verlopen, de communicatie met bewoners en hoe het imago van een project langzaam bijgestuurd kan worden. Hij put uit een ruime ervaring en mooie anekdotes.
We sluiten de interessante middag af met een gezellige borrel.
Een videoimpressie van het bezoek kan bekeken worden op deze pagina.
Foto's door Rogier Bogaard.