M8 International Urban Development

Gebiedsontwikkeling in een internationale context

In deze module bestuderen we een buitenlandse stedelijke gebiedsontwikkeling context en praktijk middels een internationale studiereis. Wat kunnen we leren van buitenlandse gebiedsontwikkeling als het gaat om de verhouding tussen overheid, markt en burgers in het plannen, aansturen, organiseren, financieren en verduurzamen van stedelijke gebieden? Tijdens deze module voer je een internationaal case studie (groeps-)onderzoek uit, formuleer je context-sensitieve lessen voor je eigen (individuele) professionele Nederlandse praktijk, en doe je inspiratie op voor je eigen MCD afstudeeronderwerp. Laat je inspireren!

Internationale trends en lessen

Maatschappelijke en economische trends die doorwerken in stedelijke gebieden en projecten komen in New York in extreme mate tot uiting. Zo zijn het realiseren van klimaatadaptie, betaalbare woningbouw, en duurzame mobiliteit hier bij uitstek urgente uitdagingen.
De antwoorden op dit soort vraagstukken zijn anders dan in Nederland, maar bieden ons wel concrete inzichten en soms zelfs instrumenten voor de eigen praktijk.

Veranderende publieke, private en maatschappelijke rollen

In het buitenland veranderd de publieke, private en maatschappelijke rolverdeling in gebiedsontwikkeling constant. In Nederlandse praktijk zien we, naast meer beleid en regelgeving, ook steeds meer initiatief van marktpartijen, ondernemers en burgers bij gebiedsprojecten.
Voor onze praktijk is het daarom zeer relevant om te begrijpen hoe er in de Amerikaanse rolverdeling tussen partijen tot concrete resultaten wordt gekomen. Levert meer markt en burgerinitiatief ook gebieden op met kwaliteit?

Studiereis als inspiratiebron voor eigen praktijk

Tijdens de intensieve buitenlandse studiereis staat de uitwisseling van kennis en ervaringen voorop. Het week programma bestaat uit een mix van gebiedsprojectbezoeken, lezingen van stedelijke professionals en wetenschappers, en veldonderzoek en groepspresentaties.
Alles staat ten dienste van het opdoen van inspiratie voor, en het mogelijk vertalen van instrumenten naar, je eigen praktijk en afstuderen.

Leerdoelen

Module 8 International Urban Development heeft de volgende leerdoelen:

  1. Het duiden en analyseren van buitenlandse gebiedsontwikkeling en gebiedsmanagement praktijken in een internationale, marktgeoriënteerde context;
  2. Het identificeren van mogelijkheden en beperkingen van publiek planning-instrumentarium, private investeringen, en maatschappelijke initiatieven in een buitenlandse stedelijke gebiedsontwikkeling praktijk;
  3. Het zelfstandig verrichten van (thematisch) case studie onderzoek (deskresearch, interviews, veldwerk) naar buitenlandse gebiedsontwikkelingsprojecten;
  4. Het reflectief beoordelen van de toepasbaarheid van lessen (principes en instrumenten) van buitenlandse gebiedsontwikkeling voor de Nederlandse praktijk.

Docenten

Bijdragen van onder meer:

  • Dr. ir. Erwin Heurkens (TUD)
  • Dr. ir. Tom Daamen (TUD)
  • Dr. Wouter Jan Verheul (TUD & Arcadis)
  • Prof. ir. Matthijs Bouw (University of Pennsylvania &  One Architecture, NYC)
  • Dr. David Burney (Pratt Institute, NYC)
  • Prof. dr. Kate Asher (Columbia University, NYC)
  • Philip Barash MA (Boston University)

Praktijkexperts:

  • Renee Schoonbeek AICP MA (Arcadis)

Aanmelden

De module International Urban Development wordt gegeven van 12 juni tot en met 10 juli 2025. 

De studiereis vindt plaats van 15 tot en met 21 juni 2025.

Wil je je aanmelden? Stuur dan een email naar: mastercitydeveloper@ese.eur.nl

 

 

 

Met name het uitdiepen van een stedelijke casus met medestudenten van verschillende organisaties vond ik leerzaam. Tijdens de module International Urban Development waarbij een internationale casus centraal staat, leerde ik juist veel over de Nederlandse context. De internationale setting houdt een spiegel voor en laat je anders kijken naar de wijze waarop in Nederland gebiedsontwikkeling georganiseerd is.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen